CONCORDE

Concorde se objevil jiz před 27 lety.Tento anglo-francouzský letoun není jen uměleckým díle aerodynamiky a drzitelem rekordů:osvědčil se i v oblíbenosti cestujících-tedy dříve.13 Concordů uz za pár měsíců přestane křízit oblohou na linkách Paříz-New York,Londýn-New York a Londýn-Barbados.V únoru navíc tři stroje Concorde Air France měli problémy a jednou také Concorde British Airways na Barbadosu.G-BOAA,G-BOAB,G-BOAC,G-BOAD,G-BOAE,G-BOAF,G-BOAG to jsou letouny British Airways.Ikdyz bylo Concordů vyrobeno pouze 14 létá pouze 13.25.července se stává let Concordem jako kdysi první plavba Titanicu.V noci z 24.7.2000 na 25.7.2000 se v jednom z Pařízských hotelů hrají karty,ale ne o peníze-o letenky na zítřejsí let Concordu.Stejně jako u Titanicu.Nejpravděpodobnějsí verzí se zdá ze "nejbezpečnějsí letoun světa",který má rekord v problémech za určité období v tomto roce,nebyl v té době spatný-technicky v pořádku.Mohl za to stroj,který letěl před ním.Douglas D-10 americké společnosti Continental téz do USA.Pak uz hrozný scénař se 113 lidmi na palubě a pařízském hotelu známe...nebud'me u smutných zálezitostí a pojd'me si Concord představit ze vsech úhlů:













Tato fotka je tragická.Je z roku 1996 z New Yorku od amerického spottera,který nevěděl co fotí.Tento Concorde(F-BTSC) se zřítil 25.7.2000,na tom "nic není",ale letadlo v pozadí Boeing 767-300 EgyptAir se zřítil 31.10.1999.Obě tato letadla se nedočkalo nového tisíciletí a byli zachyceny v jedné fotce před pár lety.Jeden na cestě do New Yorku a druhý zpět.Dalsí hrozná náhoda...=(


FAKTA A ČÍSLA:
  • Od zařazení do sluzby v roce 1976 přepravily Concordy nadzvukovou rychlostí přes 3 000 000 cestujících
  • Velkým fanouskem Concordů,je anglický zpěvák Sting.Byl také první cestující v upraveném Concordu v roce 2001
  • Jediný konkurent Concordu , sovětský Tu-144 ,byl z letecké přepravy stazen.
  • Během letu nadzvukovou rychlostí se povrch Concordu zahřívá na teplotu 127°C
  • Díky úbytku hmotnosti paliva během letu získa Concorde dalsí 3 km výsky.
  • Nez stačí letuska dolít cestujícímu sklenku sektu,urazí Concorde 16 km
  • 14 sériových Concordů má na svém kontě více nadzvukových letových hodin nez vsechny nadzvukové stíhačky na celém světě.

    Concorde končí:
    British Airways a Air France oznámily soucasne ukoncení provozu letadel Concorde. Po témer triceti letech se uzavírá historie tohoto nadzvukového civilního letounu. To o cem se delší dobu spekulovalo je tady - éra nadzvukových letadel Concorde s definitivní platností koncí po témer triceti letech sluzby na pravidelných a charterových linkách. Tuto zprávu vcera soucasne sdelily Air France a British Airways, spolecnosti, které jako jediné provozují tento skvost letecké techniky. U francouzského národního dopravce konec nastane dríve - jiz 31. kvetna se uskutecní poslední pravidelný let. British Airways plánují provoz své nadzvukové flotily ukoncit 31. ríjna. Soucasná krize letecké dopravy a s ní spojený úbytek cestujících, velmi vysoké náklady na provoz a také technické problémy, které se v posledních mesících objevovaly, vedly obe spolecnosti k nelehkému rozhodnutí o ukoncení provozu letadla, které bylo vlajkovou lodí jejich leteckých flotil. Podle neoficiálních informací v posledních dvanácti mesících výrazne poklesl pocet cestujících vyuzívajících nadstandardních luxusních letu. British Airways pocet pasazéru údajne poklesl priblizne o ctvrtinu, presto obsazení letadla bylo pomerne slusné. U Air France pocet cestujících klesl dramaticteji a v poslední dobe se prý stávalo, ze letounem letelo méne než dvacet cestujících. Jednou z prícin byl i bojkot francouzských podniku v USA v souvislosti s postojem Francie k válce v Iráku. "Concorde výrazne prispel k dobrému jménu nasí spolecnosti a na jeho existenci jsme právem hrdí. Ukoncením jeho provozu tak koncí jedna neopakovatelná éra letecké prepravy," rekl vcera Rod Eddington, výkonný reditel British Airways. "Po dobu zbývajících 6 mesícu provozu udeláme vse proto, abychom se s fenoménem Concordu patricne rozloucili," dodává. Behem nekolika málo mesícu, které zbývají Concordum, je mozné letet tímto výjimecným typem na pravidelné lince z Londýna (Heathrow) do New Yorku (JFK) a na sezónní lince na karibský ostrov Barbados. British Airways jiz oznámily, ze ukoncení provozu budou doprovázet exkluzivní nabídky a speciální akce pro cestující. Zacátkem listopadu tohoto roku tak skoncí jedna z nejúzasnejších kapitol v dejinách svetové letecké dopravy. Ta se zacala psát v roce 1962, kdy se britská a francouzská vláda dohodly na vývoji tohoto nadzvukového letadla. Náklady na vývoj postupne vystoupaly do astronomických výsin, z prevázné cásti je hradili danoví poplatníci obou zemí. Jeste na zacátku 70. let se zdálo, ze budoucnost letecké dopravy bude patrit nadzvukovým letum a významnou roli bude zaujímat Concorde. Vyjímecný letoun, pri jehoz vývoji bylo nutné vyrešit velké mnozství technických problému a prekonat celou radu prekázek, si puvodne objednala celá rada leteckých spolecností - zacátkem roku 1970 evidovalo konsorcium Aerospatiale/BAe 74 záznamu od 16 leteckých spolecností. Kdyz prislo na závazné objednávky vetsina dopravcu couvla az nakonec svými vládami byly ke kontraktu dotlaceny Air France a British Airways. Ropný šok v roce 1974, pak udelal tecku za smelými plány na vítezství nadzvukového létání. Do sveta pravidelné letecké dopravy byl Concorde uveden 21. ledna 1976, kdy Air France své Concody nasadila na pravidelnou linku Paríz - Dakar - Rio de Janeiro a British Airways na trasu Londýn - Bahrajn. Zahájení letu do New Yorku se ukázalo problémem kvuli negativnímu stanovisku newyorského letište, které bylo pod tlakem amerických dopravcu a nekterých politických kruhu. A tak první transatlantická trasa Concordu smerovala z Londýna a Paríže do Washingtonu, do New Yorku se zacalo létat až po soudních sporech v ríjnu 1977. Postupne se nakonec ukázalo, ze trasa do New Yorku je tím segmentem, kde je dostatecná poptávka po luxusním létání. Dalsím vyuzitím techto mimorádných letadel se staly charterové lety pro ruzné exkluzivní turistické zájezdy. Concorde i pres nekolik incidentu slouzil obema spolecnostem spolehlive az do osudné havárie v Gonesse u Paríže v cervenci 2000. Prestoze se letoun po více nez roce vrátil na pravidelné linky, je z dnesního pohledu zrejmé, ze tato nestastná událost byla zacátkem koncem éry techto letadel. S nejvyssí pravdepodobností se v budoucnu budeme setkávat s tímto elegantním letounem jiz jen v muzeích. British Airways jiz vyloucily, ze by ponechaly v provozu jeden nebo dva letouny, které by slouzily pro prílezitostné lety ci predvádení na leteckých show. Jedinou mozností, ze budou tato letadla slouzit svému puvodnímu urcení, tedy preprave cestujících, je jejich odkoupení nekterou leteckou spolecností. Pripomenme, ze nedávno projevil zájem britský multimilionár Richard Branson, který nabídl za flotilu nadzvukových letadel symbolickou cenu jedné britské libry. Jak je tato moznost reálná ci nereálná ukáze nejblizsí budoucnost.Bohuzel zatím to vypadá na reklamní trik...=(